Doemdenken, daar zijn kinderen met Asperger een kei in

Been there, done that!

Doemdenken. We doen het allemaal wel eens, zowel mensen met Asperger als mensen die helemaal geen autisme hebben.

Het woord “doemdenken” werd voor het eerst gebruikt in een televisieprogramma in 1980 en het werd door vele mensen overgenomen om een sombere toekomstverwachting mee aan te duiden. Doemdenken kan worden uitgelegd als de toekomst somber inzien of dat er niets meer te redden valt. (Bron: Wikipedia)

Asperger en doemdenken

Mensen met Asperger kunnen wel eens een kei zijn in het overdreven negatief denken of doemdenken zoals dat heet. Door het feit dat ze zo in hun eigen denkwereldje zitten en bijgevolg niet voor enige redenering vatbaar zijn wanneer ze aan het doemdenken zijn, durven ze halstarrig vasthouden aan dit negatieve gevoel.

Uitdrukkingen zoals: “Ik kan het niet en ga het nooit kunnen.”, “Nu is het helemaal verloren.”, “Nee is nee is nee!”, “Ik ga hopeloos mislukken.”, … vliegen op zo’n momenten door de kamer.

Krijg ze dan maar eens kalm…

Doemdenken ombuigen naar positief denken

Toch is niet alles verloren, want vroeg of laat -maar eerder laat- kan je hen toch doen inzien dat alles misschien niet zo erg is of wordt als het er uitziet.

Door aan te tonen dat zaken die nu niet lukken, maar vroeger wel al eens een keertje gelukt zijn, kan men stilletjes aan inspelen op hun gevoel dat iets wel kan lukken, dat een overwinning best mogelijk is, leerstof wel begrepen kan worden, …

Het vergt alleen geduld. Heel veel geduld.

In 5 stappen van doemdenken naar positief denken

Thumbs up 1.jpg
  1. Als jouw kindje heftig aan het doemdenken is, probeer het dan in eerste instantie wat rustiger te krijgen. Met een rustig iemand kan immers gepraat worden.

  2. Bespreek met jouw kind dat in het verleden ook al zaken gelukt zijn, waarvan het dacht dat deze niet zouden lukken.

  3. Vertaal hoe het succes van een vorige situatie/project/opdracht/uitdaging/… van negatief naar positief ging.

  4. Bespreek hoe je samen van het nieuwe doemdenk scenario dat betrekking heeft op een taak/opdracht/uitdaging:… opnieuw een succes kan maken.

  5. Beloon met een dikke knuffel, een stukje fruit, een snoepje, een vertelmoment, een spelmoment, … Beloon met datgene wat jouw kind graag heeft en waar jij je helemaal kan in vinden.

Good luck!
Karine

Vorige
Vorige

10 redenen waarom leerkrachten autismetraining kunnen gebruiken

Volgende
Volgende

Hoe aanvaard ik mijn kind zijn/haar autisme?