Gewoon of Type 9 onderwijs voor kinderen met autisme

Gewone school versus Buitengewoon Onderwijs

Voor kinderen die de diagnose autisme (autisme spectrum stoornis of ASS) gekregen hebben, bestaan er meerdere mogelijkheden voor wat hun leer- en studiemogelijkheden betreft.

Sinds het M-decreet wordt getracht om kinderen met autisme, die een normaal IQ hebben, te laten meelopen in het gewoon onderwijs en hen te ondersteunen via maatregelen. Zij lopen dus les in het gewoon kleuter-, basis- en secundair onderwijs.
Over de redelijkheid van aanpassingen om mee te lopen in het gewoon onderwijs overleggen het CLB, de klassenraad en de ouders samen. Indien de aanpassing die de school moet doen om u/uw kind les te laten volgen in het gewoon onderwijs te groot (m.a.w. onredelijk) is, dan kan de school de inschrijving in het gewoon onderwijs weigeren.

Kinderen met autisme die in het gewoon secundair school lopen, kunnen in functie van de graad van hun autisme, voor enkele uren/vakken meelopen in het type 9 onderwijs. Dit heeft geen invloed op hun latere diploma. Let wel: dit kan verschillen van school tot school. Niet iedere school organiseert dit op dezelfde manier.

Voor kinderen met autisme die niet (kunnen) toegelaten worden tot het gewoon onderwijs, bestaat het Buitengewoon Onderwijs. Kinderen met autisme die een normaal IQ hebben volgen les in type 9 OV4 onderwijs. Dat is de onderwijsvorm waarbij kinderen afstuderen in het middelbaar met een diploma uit het beroeps-, technisch-, kunst- of algemeen onderwijs.

Ik som hieronder de types buitengewoon onderwijs even op, zowel voor wat het lager als het secundair onderwijs betreft. Zo kunnen jullie het verschil tussen de types onderling leren kennen. Ook de opleidingsvorm staat vermeld zodat jullie weten wat ons onderwijs te bieden heeft.

Up-to-date info vind je steeds op de site van het Vlaams Ministerie van Onderwijs.

Welke types buitengewoon onderwijs bestaan er in het secundair?

Het buitengewoon secundair onderwijs is opgedeeld in types en meer bepaald in functie van de handicap, stoornis, problemen, … die jij als persoon met autisme hebt/jouw kind met autisme heeft.

  • Type basisaanbod is voor kinderen met een lichte mentale handicap en kinderen met leerstoornissen (het vervangt sinds september 2015 geleidelijk type 1)

  • Type 1 is voor kinderen met een lichte mentale handicap

  • Type 2 is voor kinderen met een matige of ernstige mentale handicap

  • Type 3 is voor kinderen met ernstige emotionele of gedragsproblemen

  • Type 4 is voor kinderen met een fysieke handicap

  • Type 5 is voor kinderen die zijn opgenomen in een ziekenhuis of preventorium

  • Type 6 is voor kinderen met een visuele handicap

  • Type 7 is voor kinderen met een auditieve handicap

  • Type 9 is voor kinderen met autismespectrumstoornis, maar zonder verstandelijke beperking

Jongeren uit verschillende types kunnen in vier opleidingsvormen terecht

  • Opleidingsvorm 1 betreft voornamelijk sociale aanpassing
    Deze opleidingsvorm geeft een sociale vorming met het oog op integratie in een beschermd leefmilieu.

  • Opleidingsvorm 2 betreft voornamelijk sociale aanpassing en arbeidsgeschiktmaking
    Deze opleidingsvorm geeft een algemene en sociale vorming en een arbeidstraining met het oog op integratie in een beschermd leef- en werkmilieu.

  • Opleidingsvorm 3 betreft beroepsonderwijs
    Deze opleidingsvorm geeft een sociale vorming en een beroepsvorming met het oog op integratie in een gewoon leef- en werkmilieu. Er worden verschillende opleidingen georganiseerd.

  • Opleidingsvorm 4 betreft algemeen (ASO), beroeps- (BSO), kunst- (KSO) en technisch (TSO) onderwijs
    Deze opleidingsvorm geeft een voorbereiding op een studie in het hoger onderwijs en op de integratie in het actieve leven. De studierichtingen komen overeen met de studierichtingen uit het gewoon voltijds secundair onderwijs

Bron en info via https://www.vlaanderen.be/onderwijs-en-vorming/secundair-onderwijs/buitengewoon-secundair-onderwijs-buso. Raadpleeg zeker deze site voor up-to-date informatie.

Welke types Buitengewoon onderwijs bestaan er in het basisonderwijs?

Het buitengewoon basisonderwijs is opgedeeld in types en meer bepaald in functie van de handicap, stoornis, problemen, … die jij hebt/jouw kind heeft.

  • Type basisaanbod is voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften voor wie het gemeenschappelijk curriculum met redelijke aanpassingen niet haalbaar is in een school voor gewoon onderwijs. Dit type vervangt vanaf september 2015 geleidelijk de types 1 en 8.

  • Type 1 is voor kinderen met een licht mentale handicap (in afbouw)

  • Type 2 is voor kinderen met een verstandelijke beperking

  • Type 3 is voor kinderen met een emotionele of gedragsstoornis, maar zonder verstandelijke beperking

  • Type 4 is voor kinderen met een motorische beperking

  • Type 5 is voor kinderen in een ziekenhuis, een preventorium of een residentiële setting

  • Type 6 is voor kinderen met een visuele beperking

  • Type 7 is voor kinderen met een auditieve beperking of een spraak- of taalstoornis

  • Type 8 is voor kinderen met ernstige leerstoornissen (in afbouw)

  • Type 9: is voor jongeren met een autismespectrumstoornis, maar zonder verstandelijke beperking (sinds september 2015)

  • Voor type 1 en type 8 bestaat geen kleuteronderwijs.

Bron en info via https://data-onderwijs.vlaanderen.be/onderwijsaanbod/default.aspx/bao/buo. Raadpleeg zeker deze site voor up-to-date informatie.

Scholenzoeker gewoon onderwijs:

Gewoon secundair onderwijs: zie de lijst
Gewoon basisonderwijs: zie de lijst

Scholenzoeker bijzonder onderwijs:

Buitengewoon secundair onderwijs: zie de lijst
Buitengewoon basisonderwijs: zie de lijst

OV4 Type 9 onderwijs

Wanneer OV4 Type 9 aangeraden wordt, schrikken ouders soms enorm.
Vergeet echter niet dat dit type onderwijs jouw kind met autisme voorbereid op een normale loopbaan en/of hogeschool of universiteit.

Overleg zeker met het CLB en de gekozen school of universiteit. Hun medewerkers zijn opgeleid om jou hierin het beste advies te geven.

The world is yours, ook met jouw autisme!

Groetjes
Karine

Vorige
Vorige

Stress en spanning voor school bij kinderen met autisme

Volgende
Volgende

Durven praten over (jouw) autisme