Waarom personen met autisme niet goed om kunnen gaan met tegenstrijdige of onduidelijke berichten en hoe je dit kan verhelpen

Structuur, duidelijkheid, eenvoud in al zijn complexiteit, …

Bovenstaande zaken zijn voor personen met autisme ontzettend belangrijk, ongeacht of ze nu kind of jongere zijn of de volwassen leeftijd al bereikt hebben. Tegenstrijdigheid is echt niet aan hen besteed. Het creëert niet alleen verwarring, maar zorgt er ook nog eens voor dat taken, opdrachten, meetingverslagen, werken, … niet tijdig ingediend raken, want… wat wordt er nu in hemelsnaam van hen verwacht?

Niets zo ergelijk voor een gewoon mens. Totaal uit den boze voor mensen met ASS

Alles start natuurlijk bij het woord COMMUNICATIE en de manier waarop dit zich ontwikkelt bij personen met autisme. M.a.w. de boodschap van een persoon (ouder/leraar/vriend/…) naar de persoon met autisme en de manier waarop deze doorgegeven wordt is ontzettend belangrijk.

Heel wat personen met autisme geven aan moeite te hebben met het begrijpen van zowel verbale als non-verbale boodschappen. En dan vooral:

  • niet weten hoe iets te interpreteren

  • niet weten wat er verwacht wordt

  • niet weten hoe hierop te reageren

  • de voorkeur geven aan niets doen als de boodschap niet duidelijk is

  • niet weten welke boodschap een andere boodschap kan overrulen

  • niet weten wanneer reageren

Hoe kan je zo duidelijk mogelijk zijn in jouw communicatie?

  • Communiceer in woorden die niet voor interpretatie vatbaar zijn

  • Bundel alle informatie alvorens je mails uitstuurt, opdrachten of taken geeft, …

  • Wees concreet en to-the-point

  • Vermijd omslachtige omschrijvingen

  • Kom niet terug op gemaakte afspraken, tenzij het echt niet anders kan

  • Gebruik desnoods beeldmateriaal, pictogrammen, …

  • Indien er onduidelijkheid heerst, geef dan een concreet voorbeeld

  • Geef de persoon met autisme de kans om bijkomende vragen te stellen wanneer iets niet duidelijk genoeg is

  • Besef dat wat voor jou duidelijk is, voor iemand met autisme totale chaos kan zijn

Een bovenal: toon begrip en heb geduld.

Hieronder enkele voorbeelden:

  • Vermijd woorden als “straks/later/binnenkort/…”. Voor personen met autisme zijn deze woorden hol. Wat is straks? Dat is echt voor interpretatie vatbaar en bovendien verschilt het antwoord van persoon tot persoon. Ik ben bijna zeker dat filosofen hier eindeloos over kunnen debateren. Wees dus duidelijk. Zeg eerder: binnen 5 minuten, deze namiddag om 15u30, vóór 18u, …

  • Zorg ervoor dat opdrachten bondig geformuleerd worden van de eerste maal. Stuur geen 5 verschillende mails met daarin telkens extra zaken. Zeker als het schoolopdrachten betreft. Kinderen met autisme durven, omwille van de onduidelijkheid, niets insturen. Zij verdienen geen 0/10 omdat jij als leerkracht 5 keer van gedacht veranderd bent of steeds opnieuw extra’s toevoegt. Lees je even in in het denk-/redeneervermogen van iemand met autisme en je zal merken hoe moeilijk dit voor hen is.

  • Plan een meeting volgens de regels. Zeg niet in een mail dat een meeting 20 minuten duurt wanneer je een meeting request voor een half uur stuurt. Just is just (in het dialect)!

  • Wees duidelijk in wat je verlangt. Hoe moeilijk kan het zijn om een bondig lijstje op te sommen? “Kan je vanavond eten meebrengen?”, wordt dus: “Kan je vanavond een klein zakje aardappelen, sla en tomaat, 3 kipfilets meebrengen voor het avondeten?”

  • Geef altijd voldoende uitleg wanneer je thuis iets vraagt. Zeg niet: “Zet jouw schoenen weg.”, maar zeg: “Zet je schoenen op het schoenenrek op jouw legplank/in jouw vakje.”

  • Later thuis? Verwittig je kind/partner/ouder/… met autisme. Zeg duidelijk wanneer je voorzien had om thuis te zijn, maar dat je bijvoorbeeld doordat de vergadering uitloopt een uur later zal zijn. Geruststelling doet veel, anders zouden zij zich immers nodeloos zorgen maken en al helemaal niet snappen waarom je er niet bent op het voorziene tijdstip. Je bent niet de eerste die 30 gemiste oproepen zou krijgen.

  • Krijgen studenten mondelinge voorbereidingstijd? Goed zo, maar respecteer dit dan ook. 20 minuten is 20 minuten. Het is niet omdat iemand vlugger klaar is, dat je de voorbereidingstijd van een volgende student zomaar 5 minuten kan inkorten omdat je geen zin hebt om 5 minuten met de vingers te draaien. Personen met autisme plannen. Zij doen dit quasi altijd. Stel je 2 korte vragen en 1 lange. Dan is de kans groot dat zij hun tijd opdelen in 5min/5min/10min. Doe jij hier zomaar 5 minuten af, loopt heel hun voorbereiding in de mist. De kans is groot dat ze geen enkele vraag nog deftig beantwoorden omwille van wat gebeurd is. Hier is niemand bij gebaat. Equal chances, weet je wel!

It’s a win-win

Hierboven laat ik je kennismaken met de gedachtenwereld van personen met autisme en hoe duidelijkheid, structuur en eerlijkheid hun leven vergemakkelijkt. Dat geldt eveneens voor jouw leven. Door duidelijke boodschappen uit te sturen vermijd je dat personen met autisme eindeloos op iets terugkomen of steeds opnieuw iets komen vragen.

In eerste instantie kost het je misschien 5 of 10 minuten extra, maar daar haal je zeker voordeel uit doordat je niet lastiggevallen wordt met bijkomende vragen. Ook oeverloze discussies worden je bespaard als je op de hierboven aangegeven manier tewerk gaat.

Succes alvast!

Karine

Vorige
Vorige

Een autisme coach helpt zodat het rugzakje niet nog gevulder raakt

Volgende
Volgende

Waar kan ik met mijn autisme terecht tijdens Corona-tijden?