Waarom iedere school een prikkelvrije ruimte zou moeten hebben

Naar school gaan met autisme

Iedere persoon met autisme en iedere ouder van een kind met autisme weet hoe challenging het schoolleven kan zijn. Overvolle klassen, joelende kinderen, moeilijke/onduidelijke leerstof, leerkrachten die niet weten hoe leven met autisme écht voelt, … zijn allemaal factoren die naar school gaan kunnen beïnvloeden.

Vaak gebeurt het dan ook dat een kind met autisme zijn/haar kalmte en controle verliest. Dat kan men hen niet kwalijk nemen. Op zo’n moment zijn ze écht op. Weten ze het even niet meer. Moeten ze weg uit de omgeving of klas waarin ze zitten. Even de rust opzoeken, tot het weer beter gaat.

Een prikkelarme ruimte in iedere school

Een ruimte waar kinderen met autisme tot rust kunnen komen, zou een must moeten zijn voor iedere school. Het is een plaats waar ze zich veilig voelen, waar geen overheersende geluiden zijn, waar hun overvolle hoofd eventjes niets extra meer hoeft op te nemen. Waar op dat ogenblik niemand van hen iets verlangt. Eventjes helemaal alleen zijn ...

Hoe kan je als leerkracht helpen?

Het is belangrijk te weten dat het soms heftige gedrag van iemand met autisme voort komt uit het feit dat op zo’n moment in de klas de spanning gewoon té veel wordt en het kind in kwestie er geen raad mee weet. De spanning kan als het ware niet wegvloeien.

Besef dat het kind geen storend gedrag vertoont door onwil, maar eerder door het zich niet kunnen uitdrukken of omgaan met het grote aantal prikkels.

  • Het kind zachtjes naar buiten begeleiden waar het een rustig hoekje of plekje kan opzoeken helpt. Uiteraard is een prikkelarme ruimte nog beter, maar niet iedere school heeft die ter beschikking.

  • Vermijd het gebruik van opmerkingen die druk verhogen.

  • Stel jezelf empatisch op.

  • Zacht praten en overleggen helpen de opgehoopte spanning af te bouwen.

  • Bespreek hoelang de time-out van het kind mag duren. Gebruik best een time-timer. Zo ziet het kind zelf hoeveel tijd hij/zij (nog) heeft.

  • Indien het probleem zich stelt aan het begin van de lessen kan het een oplossing zijn om het kind met autisme eerst in de klas te laten. Zo vermijd je dat het kind in geduw en getrek van andere kinderen terecht komt. Iets wat kinderen met autisme als stresserend ervaren.

  • Een stressbal kan soelaas brengen om opgebouwde frustratie kwijt te geraken.

  • Zorg ervoor dat het kind weet bij wie het terecht kan als er iets gebeurt.

Succes met deze tips!
Karine

Vorige
Vorige

Hé, je ziet er niet autistisch uit

Volgende
Volgende

10 redenen waarom leerkrachten autismetraining kunnen gebruiken