Wanneer bereikt iemand met autisme zijn/haar hoogste potentieel?
Iets bereiken is voor mensen met autisme net zo belangrijk als voor iemand zonder autisme, maar uiteraard dient er rekening gehouden te worden met hun (soms beperkte) sociale en cognitieve vaardigheden. Bij mensen met autisme is er namelijk vaker sprake van een afwijkend IQ en EQ.
IQ en EQ bij autisme
Is er bij jou of jouw kind autisme vastgesteld? Dan was ongetwijfeld de eerste reactie dat niet het volledige potentieel bereikt kan/zal worden. In functie van de graad van de stoornis (van afwijkend tot zeer ernstig en alles daar tussenin) zijn er toch heel wat mogelijkheden om aan zowel het IQ (Intelligentie Quotiënt) als het EQ (Emotioneel Quotiënt) te werken. Een mens leert heel zijn leven bij en dat is niet anders voor mensen met een ASS (autisme spectrum stoornis).
(Tekst gaat verder onder de foto).
Niet iedere persoon met autisme heeft een verminderd IQ, daar waar het EQ vaak wel lager ligt. Dat ligt aan het feit dat jouw autisme ervoor zorgt dat je niet altijd weet wat te zeggen of doen tijdens sociale interacties met anderen. Een groot aantal mensen met ASS zal lager scoren dan de gemiddelde 100, maar soms zijn er ook mensen met autisme die net excelleren en dus hoogbegaafd zijn, al dan niet binnen één of meerdere domeinen. Heel vaak hebben deze laatsten de diagnose Asperger gekregen en niet de diagnose van klassiek autisme. Mensen met Asperger kunnen vaak gewoon functioneren binnen de maatschappij mits het bijhouden van een degelijke planningsagenda en een goede voorbereiding op geplande activiteiten. Dat kan zowel werkgerelateerd als in een thuissituatie of met de vrienden zijn.
Wanneer de diagnose ASS (autisme spectrum stoornis) valt, is het belangrijk te weten waar de problemen zich situeren en hoe men door middel van therapie, tips, trics en technieken het potentieel kan opschalen. Eenvoudig is het niet, maar toch is het aangeraden om jou zeker niet aan jouw lot ( of jouw kind zijn/haar lot) over te laten.
Reeds van jongs af aan is het belangrijk om gestimuleerd te blijven. Soms geven ouders het op terwijl er echt wel minimale interactie is. Alleen wordt het niet gepercipieerd als interactie, waardoor ouders vaker wel dan niet stoppen met trachten communicatie aan te gaan met het kind dat autisme heeft.
Technieken om IQ en EQ bij autisme te verbeteren
Er bestaan heel wat technieken om het IQ en EQ te verhogen van een persoon met autisme. Een verhoging van bijvoorbeeld 10% kan weinig lijken, maar kan onnoemelijk veel betekenen voor iemand met autisme of een ouder die een kind met autisme heeft. Zo kan het lijken alsof een kind bijzonder onderwijs moet volgen, terwijl, mits coaching, gewoon onderwijs kan gevolgd worden.
Er kan geen exacte leeftijd geplakt worden op het bereiken van het hoogste potentieel. Reeds van kleins af aan tot op een latere leeftijd kan men mensen met autisme bepaalde vaardigheden aanleren, hoe klein deze ook zijn.
Voorbeelden om IQ en EQ bij autisme te verbeteren
Kunnen o.a. helpen:
Stimulerende spelletjes die taal aanwakkeren, motorische vaardigheden verbeteren en sociale vaardigheden een handje helpen (zoals pop-up boeken met een deurtje waarachter iets verborgen zit, luisterboeken, muziekinstrumenten, …)
Zich verplaatsen op het niveau van jouw kind en blij zijn met de interactie die jouw kind met jou zoekt, ook al kijkt het jou niet aan (bellen blazen, tegen een mini windmolentje blazen, een bal over en weer laten rollen, ..)
Werken met vragenkaartjes en zo een kort gesprek aanknopen
Pictogram kaarten/visuele kaarten/routinekaarten (komen allemaal op hetzelfde neer, maar soms wordt er gewoon een andere naam aan gegeven) die dag-, week- en/of maandplanning verduidelijken.
Pictogramkaarten zodat jij of (jouw kind) kan aangeven wat je (het) wenst
Doorgedreven schriftelijke planningsagenda, maar ook pictogram agenda kan helpen
Oefenen op gesprekken m.b.t. bijv. sollicitatie, afspraak met vrienden, eerste avondje uit, vrienden maken op school, …
…
Uiteraard is alles afhankelijk van de graad van autisme die jij (jouw kind) hebt (heeft).
Therapie helpt mensen met autisme hun potentieel te bereiken
Eigenlijk hebben therapeuten en coaches een zeer lange lijst aan trucs en technieken waaruit ze kunnen putten om je (of jouw kind) van kleins af aan te helpen en dit loopt door tot aan het opbouwen van een zelfstandig leven.
Doe je het liever zelf? Ook dat is mogelijk, maar dan dien je er wel rekening mee te houden dat er heel wat harde uren werk kruipen in het helpen van een kind/persoon met autisme.
Dé beste win-win is natuurlijk wanneer ouders, school of instelling en therapeut of coach samenwerken.
Therapietijd bij ons persoonlijk
In het laatste geval spreek ik uit ervaring, want het heeft mezelf heel wat tijd en energie gekost om mijn zoon met Asperger te helpen klimmen tot op het niveau waar hij nu staat: van kindje van 6 die ervan uitging dat het alfabet oneindig veel letters had (te wijten aan de verschillende schrijfwijze van letters) tot een student in een wetenschappelijke richting.
Belangrijk is wel te vermelden dat deze studierichting zijn eigen keuze is, want we willen hem nooit pushen iets te doen wat hij niet wenst of niet aankan.
En als je dan ook graag wenst te weten hoeveel tijd ik erin stopte, dan mag je toch heel wat uren inkleuren in het agenda:
Tijdens de gewone schoolperiode: ongeveer 2 à 3 uren per dag, behalve op vrijdag en in het weekend ongeveer 8 uren gespreid over zaterdag en zondag.
Tijdens de examenperiode vanaf het middelbaar: ongeveer 6 uur per dag (3 blokken van 2 uren) en in het weekend ongeveer 8 uren per dag.
Hij stond erop zijn examenplanning op te maken met de beleidster op school en ik kan haar niet genoeg bedanken voor de fijne samenwerking.
En neen, ik ben geen huismoeder. Ik ben wel een mama die van thuis uit werkt, maar ook volledig zelf haar eigen huishouden moet doen zoals poetsen, koken, wassen en strijken, …
Ik kan wel iedereen aanraden de taken iets beter te verdelen dan ikzelf gedaan heb en hulp te zoeken voor het huishouden. De ervaring heeft mij geleerd dat er anders 0% tijd is om zelf te ontspannen en dat kan een mens niet eeuwig volhouden zonder zijn/haar limieten op te zoeken. Daarom zegt men ook weleens dat je pas goed voor een ander kan zorgen als je ook goed voor jezelf zorgt.
Ook het opbouwen van een sociaal vangnet is zeer belangrijk. Misschien kunnen oma en opa eens een keertje jouw kind ophalen van school of kan je één maal per maand eens een afhaalmaaltijd voorzien zodat ook jij een avondje vrij hebt. Ook je partner kan zijn steentje bijdragen.
Samenwerking is heel belangrijk, want zoals je weet kruipt er heel wat tijd in omgaan met autisme.
Veel succes met jullie levenspad!
Karine