Hoe leert mijn kind met autisme een boekbespreking maken?
Heel wat kinderen met autisme kijken op tegen het lezen en bespreken van een boek.
Eerst en vooral is het vaak de leerkracht die kiest welk boek dient gelezen te worden. Ouders van een kind met autisme weten dat dit geen eenvoudige opdracht is. Sommige kinderen lezen immers niet zo graag een boek, soms omdat dit moeilijk voor hen is, maar soms ook omdat ze gewoon niet houden van boeken lezen en hun voorkeur naar iets anders uitgaat.
Bovendien beantwoordt het boek niet altijd aan het type boeken dat ze graag lezen.
Als zij dan ook nog eens een boekbespreking hierover moeten maken, durft het thuis wel eens vuurwerk geven.
Duiden waarom je kind dit boek moet lezen
De leerkrachten dienen rekening te houden met leerdoelstellingen die opgelegd zijn door het Ministerie van Onderwijs. De boeken die dienen gelezen te worden, dienen dus dit doel.
Het is dan ook aangewezen om helemaal in het begin van het schooljaar jouw kind duidelijk te maken dat de leerkracht niet “in charge” is, maar dat zij/hij boeken kiest die beantwoorden aan wat dient gekend te worden om de leerdoelstellingen te halen.
Als jouw kind begrijpt dat ook de leerkracht moet voldoen aan de vereisten, voelt het zich niet meer zo alleen. Hij/zij is immers niet de enige die iets opgelegd krijgt. Ook de leerkracht krijgt doelen opgelegd.
Het lezen van het boek
Wie graag boeken leest, heeft soms geluk dat het te lezen boek helemaal in lijn ligt met zijn/haar interesses. Boekenwurmen lezen een boek met plezier in 2 dagen uit.
Hoort jouw kind niet bij de boekenwurmen? Dan zit er niks anders op dan het te lezen boek, gaan op te delen in kortere leesmomenten. In functie van leeftijd, leesniveau en de dikte van het boek, kunnen doelstellingen genoteerd worden, bijvoorbeeld: iedere dag 10 pagina’s lezen gedurende 15 dagen. voor een boek dat 150 bladzijden telt.
Voor wie wat ouder is en dus dikkere boeken dient te lezen, kan de leesopdracht opgesplitst worden in bijvoorbeeld het lezen van 30 bladzijden en dit 10 dagen lang voor een boek dat 300 bladzijden telt.
Uiteraard leest jouw kind steeds tot het einde van de zin of, indien het hoofstuk slechts een halve bladzijde meer telt, het volledig hoofdstuk uit. Kinderen met autisme durven immers de opgelegde doelen zeer letterlijk nemen en dat komt het lezen in dit geval niet ten goede.
Keypoints noteren of hoofdstukken samenvatten
Per gelezen deel/aantal pagina’s/hoofdstuk, … kunnen al de belangrijkste woorden genoteerd worden of kan een kleine samenvatting gemaakt worden.
Dit dient jouw kind te herhalen voor het volledige boek.
Dat betekent dus ook dat jouw kind beetje bij beetje zijn/haar samenvatting maakt in plaats van deze in één keer volledig te maken. Uiteraard mag elke boekenwurm zijn/haar samenvatting in één keer maken.
Welke voorwaarden zijn gekoppeld aan de samenvatting?
Lees zeker al bij het begin van de opdracht hoelang de samenvatting moet zijn:
Is dit een halve A4 pagina?
Is dit uitgedrukt in woorden (bijv. minimum 500 woorden)?
Is dit uitgedrukt in karakters (bijv. maximum 1000 karakters)?
…
Aan welke andere voorwaarden moet de samenvatting nog voldoen? Denk aan:
Lettertype (vaak Arial)
Lettergrootte (vaak 11 of 12)
Moet de titel van de samenvatting vetgedrukt zijn of niet?
Moet ook de auteur vermeld worden?
…
Andere:
Moet ik een karakter bespreken?
Moet ik reflecteren over bepaalde uitdrukkingen?
Moet ik een passage uit het boek vergelijken met een gebeurtenis uit het leven?
…
Zoals je merkt, is er een zekere variatie aan wat een boekbespreking kan inhouden.
De samenvatting bundelen tot één geheel
Nu jouw kind weet wat het moet doen en aan welke voorwaarden de samenvatting moet voldoen, kan hij/zij deze bundelen tot één geheel.
Neem alle tussentijdse samenvattingen en zet deze mooi onder elkaar. Dit is de eerste stap naar een volwaardige samenvatting.
Check of er niet van de hak op de tak gesprongen wordt en of er een goede overgang is van het ene hoofdstuk naar het andere.
Check eveneens of er iets dient weggelaten te worden omdat de samenvatting bijvoorbeeld té veel woorden of karakters zou bevatten of dat er, net integendeel, iets extra’s moet aan toegevoegd worden om het vereiste aantal woorden of karakters te hebben.
Final touch
Alvorens de boekbespreking in te dienen, let je op het volgende:
Heeft jouw kind aan alle voorwaarden voldaan qua lettertype, - grootte, vermelding van naam, datum, …?
Heeft jouw kind geen dt-fouten of schrijffouten laten staan in zijn/haar tekst?
Klopt de samenvatting? Maakt de samenvatting duidelijk waarover het boek gaat?
…
Beloning voor flink gedrag
Proficiat! Zeker als deze opdracht een hels karwei was.
Omdat jouw kind deze voor hem/haar misschien moeilijke opdracht tot een goed einde gebracht heeft, verdient het uiteraard een beloning.
Deze beloning kan een knuffelmoment, extra speelmoment, voorleesmoment, … of wat dan ook zijn.
Op deze manier leert jouw kind dat er tegenover een inspanning ook voldoening en/of beloning staat.
Veel lees- en schrijfplezier!
Karine